* بسم الله الرحمن و الرحیم *

 

انجمن علمی علوم و مهندسی خاک

 

آرمئیتی نصیری، دبیر انجمن

فاطمه اصغری لاریمی، روابط عمومی

اسامی اعضای انجمن                                    فاطمه نصیری، نماینده

هما خواجه زاده، مسئول نشریه

شقایق فضلی کلکناری، مسئول کارگاه

 

اهمیت رشته علوم و مهندسی خاک

اگر چه جمعیت شهرنشین در دنیا در حال افزایش است ولی وابستگی به خاک نه تنها در آینده کاهش نمی یابد بلکه افزایش نیز می یابد. خاک تقریبا کل غذا و بسیاری از نیازهای دیگر انسان از جمله پوشاک را فراهم می کند. بعلاوه زیست توده حاصل از خاک بعد از به پایان رسیدن منابع نفتی در جهان به منبع عمده انرژی و سوخت تبدیل می شود. نشانه های نخستین این نیازمندی را می توان در تولید پلاستیک از نشاسته و سوخت های زیستی از چوب دید. بصورت چکیده خاک دارای شش نقش کلیدی است.

  • کارکرد خاک در اکوسیستم
  • خاک بعنوان محیط رشد گیاه
  • خاک بعنوان زیستگاه جانداران خاکزی
  • خاک بعنوان محیط مهندسی مانند ساخت سدهای خاکی، جاده و غیره.
  • خاک و نقش آن در تغییر اتمسفر مانند انتشار گازها و گرد و غبار از خاک و یا دریافت گاز از اتمسفر
  • خاک بعنوان منبعی برای تامین، ذخیره و پالایش آب

 

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک چیست ؟

برای اینکه در این رشته تحصیلی مشغول به تحصیل شوید ابتدا باید در آزمون سرسری علوم تجربی شرکت نمایید. پس از ورود به این رشته تحصیلی برای اخذ مدرک کارشناسی باید ۱۴۰ واحد درسی را در ۸ نیم سال تحصیلی بگذرانید. نحوه پذیرش در این رشته دانشگاهی بدون کنکور هم صورت می پذیرد.

دروس عمومی : تفسیر موضوعی قرآن، آیین زندگی (اخلاق کاربردی)، زبان فارسی، تربیت بدنی ۱و۲، انقلاب اسلامی ایران، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، اندیشه اسلامی ۱و۲.

دروس تخصصی : ریاضی، فیزیک، شیمی عمومی، گیاه شناسی، زمین شناسی، بوم شناسی، خاک شناسی عمومی، آمار و احتمالات، زراعت عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، زیست شناسی، هوا و اقلیم شناسی، باغبانی عمومی، آبیاری عمومی، اصول تفسیر عکس های هوایی، طرح آزمایش‌ها کشاورزی، میکروبیولوژی خاک، پیدایش خاک، مهارت آموزی، فیزیک خاک، کاربرد سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی در کشاورزی، ماشین های کشاورزی عمومی، رده بندی خاک ها، کارتوگرافی، بیوشیمی عمومی، کاربرد رادیو ایزوتوپ (ها) در خاکشناسی، شیمی خاک، بیولوژی خاک، شناسایی و تهیه نقشه خاک، حاصلخیزی خاک و کود ها، ارزیابی خاک ها و اراضی، رابطه آب خاک و گیاه، خاک های شور و سدیمی، فرسایش و حفاظت خاک، مدیریت خاک در کشاورزی پایدار، مدیریت خاک در کشاورزی پایدار و … .

گرایش های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی خاک به صورت زیر است.

علاقه‌مندان به این رشته تحصیلی می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند. در کشور ما ایران ادامه تحصیل این رشته فراهم شده است. دانش خاک شناسی دارای گرایش‌های تخصصی متعددی بوده که برحسب علاقه می تواند انتخاب شود. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد :

  • پیدایش و رده بندی خاک
  • شیمی  و حاصلخیزی خاک
  • فیزیک و حفاظت خاک
  • بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک

 

فعالیت انجمن پیشین : معارفه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی . روز جهانی خاک . و سمینار علمی با حضور استاد گلابی از دانشگاه گوام آمریکا و استاد حسین قدیری از دانشگاه برزین استرالیا .