حضور و سخنرانی دبیرکل انجمنهای علمی دانشگاه در جلسه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
نشست دبیران کل انجمنهای علمی دانشگاههای کشور در دانشگاه گیلان برگزار شد. در این نشست آقای محمد مهدوی، دانشجوی دکتری رشته گیاهپزشکی و دبیرکل انجمنهای علمی دانشگاه، در جلسه با وزیر علوم در مجمع سراسری دبیران کل انجمنهای علمی کشور در دانشگاه گیلان، به عنوان نماینده دبیران کل انجمنهای علمی دانشگاههای منطقه 2 (مازندران، گیلان و گلستان) به ایراد سخنرانی پرداخت.
دبیرکل انجمنهای علمی دانشگاه ضمن تشریح چالشهای موجود در طرحهای ارتباط با صنعت، راهکارهایی جهت حل این چالشها ارائه نمود و همچنین مطالبی را پیرامون مسئله سیاستی اهمیت راهبردی نقش انجمنهای علمی و بازتعریف آن در نظام حکمرانی علمی ایران بیان کرد.
مهدوی در این جلسه با اشاره به پتانسیل تبدیل شدن انجمنهای علمی به یکی از بسترهای موثر پژوهشمحوری و مهارت افزایی بازار محور، چالشهای موجود در سه طرح «نوآفرین صنعت ساز، بورس صنعت و کوآپ» را بیان نموده و افزود: «در طرح نوآفرین صنعت ساز، بایستی ضعف اتصال انجمنها به صنعت و اکوسیستم نوآوری کشور برطرف شده و با راهاندازی «سامانه ملی اتصال انجمنها به صنعت» جهت تبدیل آنها از کرسیهای نظری به موتورهای کوچک تولید ثروت و نمایان شدن خروجی آن در شاخصهای اقتصاد دانشبنیان، آنها را به حلقه اول متصل کرده و اعتبارات این طرح بهصورت هدفمند به انجمنها تخصیص یابد.»
نماینده دبیران کل انجمنهای علمی دانشگاههای منطقه 2 پیرامون مشکلات موجود در سایر طرحها بیان داشت: «در طرح بورس صنعت، ساز و کاری پیرامون شفافیت وضعیت نظام وظیفه فارغ التحصیلان شاغل در این طرح، علی الخصوص در شرایط جنگی الان کشور، وجود ندارد. در طرح کوآپ نیز دانشگاهها الزامی جهت اجرای این طرح ندارند. دانشگاههایی هستند که به گواه مستندات، تا 20 درصد از دانشجویان را به این طرح وارد کردند، اما دانشگاههایی نیز هستند که این طرح را اجرا ننمودند.»
دانشجوی دکتری رشته گیاهپزشکی با اشاره به اهمیت راهبردی انجمنهای علمی در شرایطی که کشور با مسائل پیچیدهای مانند چالشهای زیستمحیطی و حکمرانی آب و انرژی مواجه است، استفاده ساختاریافته از ظرفیت انجمنهای علمی را یک ضرورت ملی دانسته، مسئله اصلی را بازتعریف نقش، جایگاه و ماهیت انجمنهای علمی بهمنظور تقویت نقش آنها در نظام حکمرانی ایران معرفی کرده و افزود: محورهای پیشنهادی برای تحول عظیم در فعالیت انجمنهای علمی بایستی شامل نهادینه سازی نقش انجمنهای علمی در حکمرانی، ایجاد ساز و کاری رسمی و پایدار برای مشارکت آنها در سیاستگداری، تعریف جایگاه مشورتی شفاف مانند «شورای ملی انجمنها»، تنوع بخشی منابع مالی و همچنین تقویت نقش بینالمللی انجمنها باشد.



